Project

Augmented Space

“Augmented space research gives us new terms with which to think about previous spatial practices. If before we would think of an architect, a fresco painter, or a display designer working to combine architecture and images, or architecture and text, or to incorporate different symbolic systems in one spatial construction, we can now say that all of them were working on the problem of augmented space. The problem, that is, of how to overlay physical space with layers of data.”

Uit ‘The Poetics of Augmented Space’, Lev Manovich, 2005

 

Bij de representatie van architectuur spelen ‘new media’ reeds enige tijd een bepalende rol (CAD, 3D modelling, rapid prototyping,  3D printers, …). Ook de invloed van nieuwe media op het ontwerpproces en de vormgeving zelf wordt steeds meer duidelijk in de hedendaagse architectuur (computational design, parametric design, …). Sinds kort worden nieuwe media eveneens in toenemende mate aangewend om architectuur te transformeren en/of te versterken. Dergelijke projecten die door recente ontwikkelingen, nieuwe technologiën en multidisciplinaire experimenten steeds vaker tot stand komen, worden benoemd met termen als media architecture, interactive architecture, spatially augmented reality, augemented space, … In ‘The Poetics of Augmented Space’ beschrijft Lev Manovich Augmented Spaces als plekken die ‘data dense’ zijn, ruimtes die omgeven worden door een layer van dynamische data. Waar het virtuele en het reële ooit twee totaal gescheiden en verschillende werelden betrof, definiëren ‘augmented spaces’ tastbare ontmoetingsplekken van data-omgevingen en fysieke ruimtes. Wat zijn de mogelijkheden van deze ontmoetingsplekken? Welke nieuwe concepten brengen ze met zich mee? Welke vormen van data en/of informatie komen ervoor in aanmerking? Welke invloed hebben ze op onze opvattingen over architectuur? Hoe worden ze vormgegeven? Welke impact kunnen ze hebben op de ruimte an-sich en op de beleving van die ruimte?

De aanduiding ()³ in (MEDIA)³ verwijst allereerst naar de potentiële ruimtelijke eigenschappen van ‘new media’ en naar de ambitie van de opdracht om af te tasten hoe (nieuwe) media en data kunnen gebruikt worden om fysieke ruimtes op te vatten, te creëren en te transformeren of te verstreken. Daarnaast wil Beeld&Media!Studio met (MEDIA)³ ontwerpmatig experimenteren met de 3 eerder aangehaalde raakvlakken van nieuwe media en architectuur: representatie, creatie en transformatie.

Beeld&Media!Studio stelt bewust geen expliciete opdrachtomschrijving voorop. De opdracht (MEDIA)³ betreft eerder een experiment met een gefaseerd procesmatig verloop en een actieve registratie middels een blog. Het doel is een onderbouwd model voor een innovatieve ruimte, dat tot stand komt door een reflectie over de relatie van (nieuwe) media en architectuur in het informatie tijdperk.

Het verloop van de studio ontplooit zich aan de hand van een reeks insteken, analyses en korte opdrachten. Hieruit filtert de student aanleidingen om een volgende stap te stimuleren. De registratie van het proces speelt hierbij een belangrijke rol en vormt een parallelle opdracht op zich gedurende het verloop van de studio. De bekomen resultaten worden in elkaar geschoven en creëren een complex of strategisch overwogen geheel dat in zijn totaliteit als een voortdurend zelfreflecterend project kan worden gelezen en dus in zijn fragmentering, gebaldheid of uiteenspatting toch kan blijven boeien. Zodoende kan de student een zeer persoonlijk parcours afleggen binnen de grenzen die de studio vooropstelt en uitstippelt.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers op de volgende wijze: